1921 წლის თებერვლის, როგორც განთავისუფლების თარიღის კონსტრუირება და ქართული ეროვნული თვითცნობიერების ბრძოლისა და შეგუების ეტაპები

ნინო მაისურაძე

Abstract


„იდეოლოგიები მიმართავენ ისტორიას

და მათ ხელში წარსული წინასწარმეტყველებად იქცევა“

მარგარეტ მაკმილანი

საკვლევი თემა მოიცავს საქართველოს გასაბჭოების თარიღის, 1921 წლის 25 თებერვალის, ირგვლივ შექმნილი ნარატივების ანა­ლიზს, ფოკუსირდება წარსულის გასაბჭოების ფენომენის კვლევაზე და ამ თარიღის შემდეგ გამოხატულ ქართული ეროვნული იდენ­ტობის მახასიათებლებზე. 

ონტოლოგიურად საზოგადოება სხვა არაფერია, თუ არა ცვლი­ლება, მოძრაობა და ტრანსფორმაცია. ეს არის კონსტრუირების და რეკონსტრუირების მუდმივი პროცესი და არა სტაბილურად ყოფნა. იმის თქმა, რომ სოციალური ცვლილებები იწვევს ტრავმას საკითხის წარმოუდგენელი გამარტივებაა. სწორი კითხვაა: რომელი ტიპის ცვლილებები იწვევს ტრავმას, როცა კოლექტიურ ცნობი­ერე­ბაზე ვსაუბრობთ? რამდენიმე კატეგორიად შეგვიძლია დავყოთ ეს ტიპები, თუმცა ერთ-ერთი აუცილებლად იქნება - უცხოელის მიერ დაპყრობა და ძველი პოლიტიკური რეჟიმის ნგრევა. უფრო რომ და­ვა­კონკრეტოთ, კულტურული ტრავმის გამომწვევი შეიძლება იყოს ფუნდამენტური ცვლილება ინსტიტუტების ან რეჟიმების, რადგან ასეთი პოლიტიკური ცვლილება გულისხმობს კულტურულ ადაპ­ტა­ციას და შესაბამისად ახალი კულტურული მახასიათებლების ჩა­მო­ყალიბებას. კულტურული იმპერატივები უნდა მოერგოს ახალ პო­ლიტიკურ გარემოს. ამის გარდა, შეგვიძლია ტრავმული გამოც­დი­ლების წყაროდ განვიხილოთ რწმენა-წარმოდგენების, მოძღვრე­ბის და იდეოლოგიის ცვლილება (The Trauma of Social Change; A Case of Postcommunist Societies, 2004). საქართველოს მაგალითზე, თუ თანამედროვეობაში 1921 წლის თებერვლის მოვლენას ვუწო­დებთ ოკუპაციას, საბჭოთა რეჟიმი იგივე მოვლენას უწოდებდა გათავისუფლებას პირველი რესპუბლიკის გამოცდილებისგან, 1918-1921 წლების პირველი დემოკრატიული რესპუბლიკის მემკვიდრე­ობის წაშლის მცდელობით. ამ პროცესს შეგვიძლია ვუწოდოთ საბ­ჭოური იდენტობის შექმნის ტიპური გამოხატულება, თუ როგორ იქმნებოდა საბჭოური ნარატივი იმის შესახებ, რომ 1921 წლის ოკუ­პაცია იყო რევოლუციური გამოხსნა და არა იმპერიული დაპყრობა. კვლევა ფართო ჭრილში უნდა განვიხილოთ, რომელიც მოიცავს ნა­ცი­ონალიზმს, მახსოვრობის პოლიტიკას და ისტორიულ რევიზი­ონიზმს. კვლევა აანალიზებს, როგორც ოკუპაციის პირველ წლებში ქარ­თველი საზოგადოების მიერ გამოთქმულ-გამოხატულ პროტეს­ტისა და ბრძოლის ფორმებს, ისე ერის შეგუების ეტაპზე გადას­ვლას, რასაც ლოგიკურად მოჰყვა „დუმილის“ ეტაპიც.

საკვლევი თემის აქტუალობა გამომდინარეობს თავად შესას­წავლი ფენომენის მრავალმხრივობიდან, რადგან ეროვნული თვით­ცნო­ბიერების გამოღვიძების, თუ პირიქით, შესუსტების ფენომენი არ არის სწორხაზოვნად განვითარებული მოვლენა, რომლის სავა­რა­უდო შედეგების გენერალიზაცია შესაძლებელი და მოსახერხე­ბელია. ეროვნული თვითცნობიერების კვლევის დროს მეტად უნდა ვფოკუსირდეთ შემთხვევის ანალიზზე, რადგან ერთნაირ პოლიტი­კურ და სოციალურ გარემოში ერები განსხვავებულად რეაგირებენ. ერნესტ გელნერის თეორიას თუ შევეხებით ვნახავთ, რომ ავტორი ნა­ციონალიზმის პრინციპის დარღვევად თვლის შემთხვევას, რომე­ლიც ერის ბრაზს და გაღიზიანებას იწვევს, როდესაც მმართვე­ლი/ები მოქალაქეების უმრავლესობისგან განსხვავებულ ერს ეკუთ­ვნიან. ეს მომენტი მნიშვნელოვანია, რადგან ერნესტ გელნერის მო­საზრებით, ნაციონალიზმის პრინციპი ირღვევა, თუ მმართველი უმ­ცირესობა ეთნიკური წარმოშობით განსხვავდება მართულ უმ­რავ­ლესობაზე და ამ პრინციპის დარღვევის შედეგად წარმოიშვება მართულ უმრავლესობაში ბრაზი და აგრესია (Gellner, 1983). გელ­ნერის თეორიის თანახმად, ქართველ ერში დაპყრობის შემდეგ გა­მო­ხატული ბრაზი უნდა გარდაქმნილიყო ნაციონალურ მოძრა­ობად. შესაბამისად, ქართველი ერის შემთხვევა საყურადღებო და აქტუალურია იმ კუთხითაც, რომ ნაკლებად ამართლებს ამ წამყვანი მოდერნისტული თეორიის ერთ-ერთ მთავარ ჰიპოთეზას.

კვლევის სიახლე: შეგვიძლია გამოვყოთ რამდენიმე ასპექტი, რომელსაც თემის ირგვლივ ახალი დისკუსი შემოაქვს. 1) საკვლევი თემა ხშირად განხილულია მეხსიერების პოლიტიკის ჭრილში, თუმ­ცა კვლევას ექნება მეტად ჰიბრიდული ხასიათი და არის იდენ­ტობის პოლიტიკის, ნაციონალიზმის თეორიების, მეხსიერების პო­ლიტიკის და ისტორიის გზაგასაყარზე; 2) კვლევაში ადაპტირე­ბული იქნება ნაციონალიზმის რამდენიმე თანამედროვე თეორია, რომელიც ზოგად ჭრილში ახსნის და გაანალიზებს საქართველოს შემთხვევას, რაც თავის მხრივ ახალი მიდგომაა საკითხისადმი;

კვლევა ორიენტირებულია ისტორიული მანიპულაციების თვალ­საზრისით ქართველი ერის კოლექტიური მეხსიერების ხელა­ხალი ფორმირების შესწავლაზე და შესაბამისად, კვლევის მიზანია: იმ მომენტალური პასუხების და რეაქციების ანალიზი, რომელიც ქართველ ერს ჰქონდა ოკუპაციის წინააღმდეგ.

მეთოდოლოგია: 1) კვლევის შინაარსიდან გამომდინარე გამო­ყე­ნებულია თვისებრივი კვლევის მეთოდი ისტორიული ანალიზის თვისებრივი მეთოდი, რაც მოიცავს საკვლევ თემაზე არსებული მე­ორეული წყაროების კვლევას; 2) კვლევაში გამოყენებულია დის­კურ­სის ანალიზის მეთოდი იმ ენის, ტერმინებისა და რიტორიკის შესასწავლად, რომელიც გამოიყენეს საბჭოთა კონტროლის ნორმა­ლი­ზე­ბისა და ისტორიული მოვლენების რეინტერპრეტაციის პრო­ცესში.

ტოტალიტარული რეჟიმი განსაზღვრავდა მეხსიერებას საბ­ჭო­თა ეპოქაში, რომელიც იცავდა და მიჰყვებოდა ერთ ფუნდამენ­ტურ და ჰომოგენურ ნარატივს: საბჭოთა მომავალი ეროვნებათა­შო­რის ჰარმონიული თანაცხოვრებაა. ამ ნარატივის მიხედვითვე, არა­რუსი ხალხი საბჭოთა კავშირს ნებაყოფლობით შეუერთდა. საქარ­თვე­ლოს შემთხვევაში, 1921 წელს ოკუპაციის ტერმინის გამოყენება მიუღებელი იყო ბოლშევიკებისთვის, რადგან გასაბჭოება მოხდა ნება­ყოფლობით, რევოლუციური ბოლშევიზმის მიზნების განხორ­ცი­ელე­ბის­თვის. შესაბამისად, ნებისმიერი წინააღმდეგობა (ვერბა­ლუ­რი თუ ფიზიკური) გამოთქმული გასაბჭოების წინააღმდეგ ით­ვლებოდა დიადი მიზნების წინააღმდეგ წასვლად და რაც მთავარია არარუსი ხალხის ნების წინააღმდეგ მოქმედებად. ამ ნარატივის მი­ხედვით თავად ქართველებისვე სურვილით ხდება უცხო რეჟიმის შემოსვლა და შესაბამისად ეს დაპყრობა კი არა გათავისუფლებაა ძველი მმართველობისგან (Toria, 2014). შესაბამისად, ოკუპაცია მარ­თლდებოდა იდეოლოგიურად და ითვლებოდა დიადი მიზნების განსახორციელებელ აუცილებლობად. იდეოლოგიური მოტივით ახსნა პოლიტიკური და სამხედრო გადაწყვეტილებების ნათელი იყო ოკუპაციის შემდეგ საქართველოში რუსეთის ყოფილი XI არმიის საჯარისო შენაერთების დიდი ხნით საქართველოში დარ­ჩენის მოტივების განმარტების დროსაც, რადგან ეს იწვევდა საზო­გა­დოების ნაწილის პროტესტს, თუმცა ბოლშევიკების მხრიდან რუ­სეთის არმიის დარჩენა საქართველოში აიხსნა ქართველი პროლე­ტა­რი­ატის და გლეხობის ძალაუფლების შენარჩუნების გარანტიის მიცემით, რადგან საჯარისო შენაერთების საქართველოს ტერიტო­რიაზე დარჩენა ერთგვარ დახმარებად წარმოჩნდა საქართველოში სოციალისტური საზოგადოების მშენებლობის გზაზე (დაუშვილი, 2008).

საკითხი რელევანტურად რჩება დღესაც, რადგან ისტორი­ული მოვლენების, თარიღების, აქტორების მნიშვნელობის, პროცე­სე­ბის გადააზრებაში ვხვდებით პოლიტიკური აქტორების და მათ მიერ შექმნილი ნარატივების ფუნდამენტურ როლს. შესაბამისად ისტორიული შემთხვევის ანალიზი გვიჩვენებს იმ მახასიათებლებს, რომელიც ქართველმა საზოგადოებამ გამოიჩინა ისტორიის გასაბ­ჭოების პროცესში. კვლევის შედეგები მნიშვნელოვანია პოლიტიკის მეცნიერების მიმართულების, კონკრეტულად მეხსიერების პოლი­ტი­კისა და იდენტობის პოლიტიკისთვის, ისევე როგორც ისტორიის ჰუმანიტარული დარგისთვის.

საკვანძო სიტყვები: საბჭოთა საქართველო, ეროვნული თვით­ცნობიერება, ეროვნული იდენტობა, საქართველოს ოკუპაცია.

 


Full Text:

PDF

References


• Gellner, E. (1983). Nations and Nationalism. Oxford: Basil Blackwell.

• Sztompka, P. (2004). The Trauma of Social Change; A Case of Postcommunist Societies. In J. C. Sztompka, Cultural Trauma and Collective Identity (pp. 155-195). Berkeley • Los Angeles • London: UNIVERSITY OF CALIFORNIA PRESS.

• Toria, M. (2014). The Soviet occupation of Georgia in 1921 and the Russian–Georgian war of August 2008: Historical analogy as a memory project. 316-335. Routledge. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/332241087_The_Soviet_occupation_of_Georgia_in_1921_and_the_Russian-Georgian_war_of_August_2008_Historical_analogy_as_a_memory_projet

• დაუშვილი, ა. (2008). რუსეთის კოლონიური ბატონობის შემობ¬რუნება საქართველოში საბჭოურ-კომუნისტური ფორმით. In, რუსული კოლონიალიზმი საქართველოში (გვ. 373-449). თბილისი: უნივერსალი.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.