The Political TV Advertisement during the Election Campaign of the Parliamentary Elections of 2020 in Georgia: The Thematic Aspect

Nino Maisuradze

Abstract


Political advertising is one of the main elements of the election campaign. Political advertising includes newspaper ads, billboards, brochures, articles, flyers, digital and social media advertising, Radio and television advertisements…

The paper analyses only the advertisements of political parties during the electoral campaign of the parliamentary elections of 2020 in Georgia. Out of the 60 electoral subjects 39 used at least 1 advertisement. In terms of the content of the advertisement the negative campaign and the social promises dominated, used by 8 and 7 political parties respectively. A particular attention was paid to the issue of economy (5 political parties) and banking policy (3 parties). There were advertisements simply listing the majoritarian candidates (4 parties), highlighting ideological context (4 parties) and referring to historical figures (3 parties). Two political parties capitalized on their political experience and only 1 political party referred to the religious symbols.

Political advertising can be both, paid and free. Both types of political advertisements are allowed in Georgia during pre-election periods. Candidates and political parties are granted with free political advertising or spots primarily in the public service media, but this doesn’t mean that free political advertisements can’t be placed on the other private channels too, along with paid political advertisements.


Keywords


Political TV advertisement; Parliamentary elections; Negative campaign; Political parties

Full Text:

PDF

References


• საქართველოს ორგანული კანონი; საქართველოს საარჩევნო კოდექსი. (n.d.). Retrieved from https://cesko.ge/: https://cesko.ge/res/docs/%E1%83%99%E1%83%9D%E1%83%93%E1%83%94%E1%83%A5%E1%83%A1%E1%83%98%E1%83%99%E1%83%9D%E1%83%9C%E1%83%A1%E1%83%9D%E1%83%9A%E1%83%98%E1%83%93%E1%83%98%E1%83%A0%E1%83%94%E1%83%91%E1%83%A3%E1%83%9A%E1%83%9829.09.pdf.

• საქართველოს საარჩევნო ადმინისტრაცია, (2020, დეკემბერი 3). საქართველოს პარლამენტის 2020 წლის 31 ოქტომბრის არჩევნების საბოლოო შედეგების შემაჯამებელი ოქმი. თბილისი. Retrieved from https://cesko.ge/res/docs/20201203185912%E1%83%9E%E1%83%90%E1%83%A0%E1%83%9A%E1%83%90%E1%83%9B%E1%83%94%E1%83%9C%E1%83%A2%E1%83%98%E1%83%A12020%E1%83%AC%E1%83%9A%E1%83%98%E1%83%A131%E1%83%9D%E1%83%A5%E1%83%A2%E1%83%9D%E1%83%9B%E1%83%91%E1%83%A0%E1%83%98%E.

• ტუღუში, ლ.&კუპრაშვილი, ნ.&ქორიძე, ზ.&რუხაძე, ნ. პოლიტიკური რეკლამა და მისი გავლენა არჩევნებსა და მედიაზე; ანალიზი და რეკომენდაციები.

• ყურაშვილი, კ. (2016). წინასაარჩევნო კამპანიის მედიამონიტორინგის სახელმძღვანელო წესები და რეკომენდაციები. თბილისი: ევროპის კავშირისა და ევროპის საბჭოს ერთობლივი პროექტი „მედიის თავისუფლების, პროფესიონალიზმისა და პლურალიზმის გაძლიერება “.

• Glavaš, D. Organization for Security and Co-operation in Europe; (2017, May/July). Political advertising and media campaign during the pre-election period: A Comparative Study.

გამოყენებული ინტერნეტ რესურსები

(სატელევიზიო პოლიტიკური რეკლამები)

• https://www.myvideo.ge/tv/gpb.

• https://www.myvideo.ge/tv/pirvelitv.

• https://www.myvideo.ge/tv/mtavari.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 2449-2833 (online)

ISSN: 2449-2825 (print)