რეზისტენტული სულიერება, როგორც სისტემის კრიზისის სიმპტომი

Ana Djaparidze

Abstract


თანამედროვე გლობალურ რეალობაში, რომელიც ჰიპერ­ნორ­­მა­ლი­ზე­ბული წესრიგის ფონზე ნორმალურობის ილუზიას ქმნის, თავს იჩენს სულიერება, როგორც ორმხრივი ფენომენი. ერ­თი მხრივ, ის კომერციალიზებულია და ნეოლიბერალური კაპი­ტა­­ლიზ­მის ენას მოიხმარს - ფუნქციონირებს, როგორც ემოციური თვითრე­გუ­ლაციის ინსტრუმენტი, კორპორატიული ეფექტიანო­ბის ნაწილი. მე­ორე მხრივ, არსებობს სულიერების ისეთი ფორ­მები, რომლებიც ამ ჩარჩოს მიღმა რჩებიან და დომინანტური სის­ტემის მიმართ წი­ნააღმდეგობას გამოხატავენ - უხმოდ, ხშირად არა­დისკურსული, მაგ­რამ ტრანსფორმაციული ჟესტებით.

სტატია სულიერების ორ პოლუსს იკვლევს: რო­გორც მორჩი­ლე­ბის ტექნოლოგიას და სულიერების არადისკურ­სულ ფორმებს, რომ­ლებშიც დუმილი, შუალედურობა და პარა­ცენ­ტრული დროი­თობა პოლიტიკურ მნიშვნელობას იძენს - არა კონ­ფრონ­ტაციის, არა­მედ ყოფის გადალაგების გზით. ინტერდის­ციპ­ლი­ნური თეორი­ული ჩარჩო აერთიანებს კრიტიკულ თეო­რი­ას, სეკულარიზმის ანთ­როპოლოგიას, ეგზისტენციურ ფსიქოლო­გი­ასა და დეკოლონიურ ფემინისტურ ხედვებს, ხოლო მეთოდო­ლო­გიურად ეფუძნება აუტო­ეთნოგრაფიას, დისკურსის ანალიზსა და ფენომენოლოგიურ დაკვირვებას. კვლევაში სულიერება გააზრებუ­ლია, როგორც episte-mic rupture - ცოდნის დომინანტურ წესრიგში გაჩენილი ბზარი, რომე­ლიც ჯერ კიდევ ვერ იძენს პოლიტიკურ ენას, მაგრამ უკვე ასუს­ტებს მის სიღრმისეულ სტრუქტურებს. სტა­ტია სულიერებას წარ­მოაჩენს, როგორც პარაცენტრულ სუბვერსიას - ძალაუფლების უარ­ყო­­ფის ჟესტს, რომელიც გამოიხატება არა და­პირისპირებაში, არა­მედ შეუთავსებლობაში. სულიერება კრიზისის არენაზე ჩუმად მოქმედი სენსორული აგენტი ხდება. სტატია სუ­ლიერებას წარ­მო­აჩ­ენს არა, როგორც რელიგიური რეაქციონერობის ან თვითდახმა­რე­ბის მოდულს, არამედ, როგორც პოლიტიკის ენამ­დელ, პერიფე­რი­ულ ჟესტს, რომელიც ამხელს სისტემის ფარულ დის­ფუნქციას და გვთავაზობს ტრანსფორმაციული მოქმედების სივრ­ცეს.


Full Text:

PDF

References


Ahmed, S. (2014). The cultural politics of emotion (2nd ed.). Edinburgh University Press.

Anzaldúa, G. (1987). Borderlands/La Frontera: The new mestiza. Aunt Lute Books.

Asad, T. (1993). Genealogies of religion: Discipline and reasons of power in Christianity and Islam. Johns Hopkins University Press.

Berlant, L. (2011). Cruel optimism. Duke University Press.

Butler, J. (1997). The psychic life of power: Theories in subjection. Stanford University Press.

Crowley, A. (2017). Blackpentecostal breath: The aesthetics of possibility. Fordham University Press.

Curtis, A. (Director). (2016). HyperNormalisation [Film]. BBC.

de Certeau, M. (1984). The practice of everyday life (S. Rendall, Trans.). University of California Press.

Durkheim, E. (1912). Les formes élémentaires de la vie religieuse [The elementary forms of the religious life]. Alcan.

Fanon, F. (1963). The wretched of the earth (C. Farrington, Trans.). Grove Press. (Original work published 1961)

Federici, S. (2004). Caliban and the witch: Women, the body and primitive accumulation. Autonomedia.

Foucault, M. (1988). Technologies of the self: A seminar with Michel Foucault. In L. H. Martin, H. Gutman, & P. H. Hutton (Eds.), Technologies of the self (pp. 16–49). University of Massachusetts Press.

Frankl, V. E. (1963). Man’s search for meaning: An introduction to logotherapy. Beacon Press.

Gramsci, A. (1971). Selections from the prison notebooks (Q. Hoare & G. Nowell Smith, Eds. & Trans.). International Publishers.

Marcuse, H. (1964). One-dimensional man: Studies in the ideology of advanced industrial society. Beacon Press.

Marx, K. (1970). A contribution to the critique of Hegel’s philosophy of right: Introduction. In Critique of Hegel’s philosophy of right (pp. 129–142). Cambridge University Press. (Original work published 1844)

Merleau-Ponty, M. (1962). Phenomenology of perception (C. Smith, Trans.). Routledge & Kegan Paul.

Rosa, H. (2019). Resonance: A sociology of our relationship to the world (J. C. Wagner, Trans.). Polity Press.

Spivak, G. C. (1988). Can the subaltern speak? In C. Nelson & L. Grossberg (Eds.), Marxism and the interpretation of culture (pp. 271–313). University of Illinois Press.

Turner, V. (1969). The ritual process: Structure and anti-structure. Aldine Publishing.

Weber, M. (1905). Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus [The Protestant ethic and the spirit of capitalism]. Mohr Siebeck.

Yurchak, A. (2006). Everything was forever, until it was no more: The last Soviet generation. Princeton University Press.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 2449-2833 (online)

ISSN: 2449-2825 (print)