რეზისტენტული სულიერება, როგორც სისტემის კრიზისის სიმპტომი
Abstract
თანამედროვე გლობალურ რეალობაში, რომელიც ჰიპერნორმალიზებული წესრიგის ფონზე ნორმალურობის ილუზიას ქმნის, თავს იჩენს სულიერება, როგორც ორმხრივი ფენომენი. ერთი მხრივ, ის კომერციალიზებულია და ნეოლიბერალური კაპიტალიზმის ენას მოიხმარს - ფუნქციონირებს, როგორც ემოციური თვითრეგულაციის ინსტრუმენტი, კორპორატიული ეფექტიანობის ნაწილი. მეორე მხრივ, არსებობს სულიერების ისეთი ფორმები, რომლებიც ამ ჩარჩოს მიღმა რჩებიან და დომინანტური სისტემის მიმართ წინააღმდეგობას გამოხატავენ - უხმოდ, ხშირად არადისკურსული, მაგრამ ტრანსფორმაციული ჟესტებით.
სტატია სულიერების ორ პოლუსს იკვლევს: როგორც მორჩილების ტექნოლოგიას და სულიერების არადისკურსულ ფორმებს, რომლებშიც დუმილი, შუალედურობა და პარაცენტრული დროითობა პოლიტიკურ მნიშვნელობას იძენს - არა კონფრონტაციის, არამედ ყოფის გადალაგების გზით. ინტერდისციპლინური თეორიული ჩარჩო აერთიანებს კრიტიკულ თეორიას, სეკულარიზმის ანთროპოლოგიას, ეგზისტენციურ ფსიქოლოგიასა და დეკოლონიურ ფემინისტურ ხედვებს, ხოლო მეთოდოლოგიურად ეფუძნება აუტოეთნოგრაფიას, დისკურსის ანალიზსა და ფენომენოლოგიურ დაკვირვებას. კვლევაში სულიერება გააზრებულია, როგორც episte-mic rupture - ცოდნის დომინანტურ წესრიგში გაჩენილი ბზარი, რომელიც ჯერ კიდევ ვერ იძენს პოლიტიკურ ენას, მაგრამ უკვე ასუსტებს მის სიღრმისეულ სტრუქტურებს. სტატია სულიერებას წარმოაჩენს, როგორც პარაცენტრულ სუბვერსიას - ძალაუფლების უარყოფის ჟესტს, რომელიც გამოიხატება არა დაპირისპირებაში, არამედ შეუთავსებლობაში. სულიერება კრიზისის არენაზე ჩუმად მოქმედი სენსორული აგენტი ხდება. სტატია სულიერებას წარმოაჩენს არა, როგორც რელიგიური რეაქციონერობის ან თვითდახმარების მოდულს, არამედ, როგორც პოლიტიკის ენამდელ, პერიფერიულ ჟესტს, რომელიც ამხელს სისტემის ფარულ დისფუნქციას და გვთავაზობს ტრანსფორმაციული მოქმედების სივრცეს.
Full Text:
PDFReferences
Ahmed, S. (2014). The cultural politics of emotion (2nd ed.). Edinburgh University Press.
Anzaldúa, G. (1987). Borderlands/La Frontera: The new mestiza. Aunt Lute Books.
Asad, T. (1993). Genealogies of religion: Discipline and reasons of power in Christianity and Islam. Johns Hopkins University Press.
Berlant, L. (2011). Cruel optimism. Duke University Press.
Butler, J. (1997). The psychic life of power: Theories in subjection. Stanford University Press.
Crowley, A. (2017). Blackpentecostal breath: The aesthetics of possibility. Fordham University Press.
Curtis, A. (Director). (2016). HyperNormalisation [Film]. BBC.
de Certeau, M. (1984). The practice of everyday life (S. Rendall, Trans.). University of California Press.
Durkheim, E. (1912). Les formes élémentaires de la vie religieuse [The elementary forms of the religious life]. Alcan.
Fanon, F. (1963). The wretched of the earth (C. Farrington, Trans.). Grove Press. (Original work published 1961)
Federici, S. (2004). Caliban and the witch: Women, the body and primitive accumulation. Autonomedia.
Foucault, M. (1988). Technologies of the self: A seminar with Michel Foucault. In L. H. Martin, H. Gutman, & P. H. Hutton (Eds.), Technologies of the self (pp. 16–49). University of Massachusetts Press.
Frankl, V. E. (1963). Man’s search for meaning: An introduction to logotherapy. Beacon Press.
Gramsci, A. (1971). Selections from the prison notebooks (Q. Hoare & G. Nowell Smith, Eds. & Trans.). International Publishers.
Marcuse, H. (1964). One-dimensional man: Studies in the ideology of advanced industrial society. Beacon Press.
Marx, K. (1970). A contribution to the critique of Hegel’s philosophy of right: Introduction. In Critique of Hegel’s philosophy of right (pp. 129–142). Cambridge University Press. (Original work published 1844)
Merleau-Ponty, M. (1962). Phenomenology of perception (C. Smith, Trans.). Routledge & Kegan Paul.
Rosa, H. (2019). Resonance: A sociology of our relationship to the world (J. C. Wagner, Trans.). Polity Press.
Spivak, G. C. (1988). Can the subaltern speak? In C. Nelson & L. Grossberg (Eds.), Marxism and the interpretation of culture (pp. 271–313). University of Illinois Press.
Turner, V. (1969). The ritual process: Structure and anti-structure. Aldine Publishing.
Weber, M. (1905). Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus [The Protestant ethic and the spirit of capitalism]. Mohr Siebeck.
Yurchak, A. (2006). Everything was forever, until it was no more: The last Soviet generation. Princeton University Press.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN: 2449-2833 (online)
ISSN: 2449-2825 (print)