Virtual community and its importance: the cases of “Girchi and “Girchi – More Freedom”

Ketevan Tsulukidze

Abstract


 

The article examines virtual communities and their importance in the process of conducting party politics and decision-making, in particular on the example of the parties "Girchi" and "Girchi - More Freedom". The influence and importance of social media in politics is increasing day by day, not only inGeorgia, but around the world. Hence the issue is still relevant for political science. The article focuses on parties and the peculiarities of their use of social media, the need and influence of virtual communities in parties. For comparison, two of the youngest parties inGeorgiaare taken, which call themselves the "digital" parties. Based on the existing research and conducted interviews, the aim of the article is to understand the importance of virtual communities for political parties and what their characteristics are.

 


Keywords


Virtual communities, Party-based communication, fundraising, girchi, girchi – meti freedom

Full Text:

PDF

References


● გოგრიჭიანი, ხ. (2018). სოციალური მედიის როლი თბილისის მერობის კანდიდატების წინასაარჩევნო კამპანიის პროცესში [სამაგის-ტრო ნაშრომი, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწი-ფო უნივერსიტეტი]. https://openscience.ge/bitstream/1/1528/1/MA%20Thesis-Gogritchiani%20maskomi.pdf

● ორმოცაძე, მ. (2019). სახელმწიფოსა და საზოგადოებრივი აზ-რის ფორმირების პროცესში მედიის მონაწილეობის მნიშვნელობა [სა-მაგისტრო ნაშრომი, ა(ა)იპ საქართველოს საპატრიარქოს წმიდა ტბელ აბუსერისძის სახელობის სასწავლო უნივერსიტეტი]. https://openscience.ge/bitstream/1/430/1/samagistro%20ormocadze.pdf

● შავაძე, ი. (2017). მარკეტინგული ტექნოლოგიების გავლენა არჩევნების შედეგებზე (2012 საპარლამენტო არჩევნების მაგალითზე) [სამაგისტრო ნაშრომი, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი]. https://openscience.ge/bitstream/1/1102/1/MA-Thesis.SHAVADZE%20%20politmec.pdf

● ჭედია, ბ. (2008). მასმედიის როლი ტრანსფორმირებად პოლი-ტიკურ სისტემაში [დისერტაცია, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი]. https://old.tsu.ge/data/file_db/faculty_social_political/polit-beqa%20chedia.pdf

● ხატიაშვილი, ს. (2019). ყალბი ახალი ამბების ეფექტი სოციალ-ურ ქსელ ფეისბუქში; ახერხებენ თუ არა ფეისბუქის ქართველი მომ-ხმარებლები ყალბი ინფორმაციის იდენტიფიცირებას და მასთან გამ-კლავებას [სამაგისტრო ნაშრომი, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი]. https://openscience.ge/bitstream/1/1140/1/MA%20Thesis.%20Khatiashvili%20%20axali%202019.pdf

● ნაფეტვარიძე, ვ. (2022). ხელოვნური ინტელექტის ფილოსოფიური და პრაქტიკული საფუძვლები. სამეცნიერო ჟურნალი „პოლიტიკა“, 6(1), გვ. 4-32.

● Al-Tahmazi, T. H. (2015). The pursuit of power in Iraqi political discourse: unpacking the construction of sociopolitical communities on Facebook. Journal of Multicultural Discourses, 10(2), 163-179. https://doi.org/10.1080/17447143.2015.1042383

● Bergquist, M. & Ljungberg, J. (2001) ‘The power of gifts: organizing social relationships in open source communities’, Information Systems Journal, vol. 11, no. 4, pp. 305–320.

● Conroy, M., Feezell J. T., & Guerrero M. (2012). Facebook and political engagement: A study of online political group membership and offline political engagement. Computers in Human Behavior, 28(5), 1535-1546. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2012.03.012

● Edgerly, S., Thorson, K., Bighash, L., & Hannah, M. (2016). Posting about politics: Media as resources for political expression on Facebook. Journal of Information Technology & Politics, 13(2), 108-125. http://dx.doi.org/10.1080/19331681.2016.1160267

● Geyer, F. (1996). Virtual communities in cyberspace. Kybernetes, 25(4), 60-66. https://doi.org/10.1108/03684929610118345

● Hendriks, C. M., Duus, S., & Ercan, S. A. (2016). Performing politics on social media: The dramaturgy of an environmental controversy on Facebook. Environmental Politics, 25(6), 1102-1125. http://dx.doi.org/10.1080/09644016.2016.1196967

● Hercheui, M. D. (2010). A LITERATURE REVIEW OF VIRTUAL COMMUNITIES. Information, Communication & Society, 14(1), 1-23. https://doi.org/10.1080/13691181003663593

● Lachapelle, G. & Maarek, P. J. New Technologies: Helping Political Parties and the Democratic Processes or Threatening Them? In G. Lachapelle & P. J. Maarek (Eds.), Political Parties in the Digital Age: The Impact of New Technologies in Politics (pp. 1-5). De Gruyter Oldenbourg. https://doi.org/10.1515/9783110413816-001

● Langlois, G., Elmer, G., McKelvey, F., & Devereaux Z. (2009). Networked Publics: The Double Articulation of Code and Politics on Facebook. Canadian Journal of Communication, 34(3), 415-434.

● Lioy, A., Del Valle, M. E., Gottlieb, J. (2019). Platform politics: Party organisation in the digital age. Information Polity, 24(1), 41-58. https://doi.org/10.3233/IP-180093

● Melikidze, G. (2020). Election Campaigning: The Case of Georgia. TalTech Journal of European Studies, 10(2), 117-141.

● Murchison, A. (2015). Changing Communications? Political Parties and Web 2.0 in the 2011 New Zealand General Election. In G. Lachapelle & P. J. Maarek (Eds.), Political Parties in the Digital Age: The Impact of New Technologies in Politics (pp. 93-110). De Gruyter Oldenbourg. https://doi.org/10.1515/9783110413816

● Rheingold, H. (2000 [1993]) The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier, revised edn, MIT Press, Cambridge, MA.

● Ridings, C. M., Gefen, D. & Arinze, B. (2002) ‘Some antecedents and effects of trust in virtual communities’, Journal of Strategic Information Systems, vol. 11, nos 3 –4, pp. 271–295.

● Slovic, P., Lichtenstein, S., & Fischhoff, B. (1983). Decision making. In Atkinson (Ed.), Stevens’ Handbook of Experimental Psychology (pp. 1-123). Wiley

● Tabatadze, S. (2021). Party-Based Euroscepticism: The Case of Georgia. Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization.

● Tabatadze, S., & Dundua, S. (2022). Social Science Knowledge Commercialization: The Case Study of Social Sciences at Tbilisi State University. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 3-26.

● Zeh, R., & Holtz-Bacha, C. (2015). Internet, Social Media Use and Political Participation in the 2013 Parliamentary Election in Germany. In G. Lachapelle & P. J. Maarek (Eds.), Political Parties in the Digital Age: The Impact of New Technologies in Politics (pp. 43-57). De Gruyter Oldenbourg. https://doi.org/10.1515/9783110413816


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 2449-2833 (online)

ISSN: 2449-2825 (print)